Globaalne kriis aasta alguses muutis maailmas pea kõike. Turvavõrgustikuta ettevõtted ei pidanud pingele vastu ning enamik ärisid pidi säilimiseks eesmärgid ümber sõnastama ning tegevusvaldkonda kas siis laiendama või suunama sihi mujale. Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus, ehk lühidalt EAS, ei olnud siingi mitte mingi erand.
EASi alla kuuluva E-Eesti Esitluskeskuse fookus on olnud väga pikalt vastu võtta erinevate riikide avaliku ja erasektori delegatsioone. Kohtumiste eesmärgiks tutvustada Eestit selle kõige innovaatilisemas IT võtmes, viia neid kokku õigete e-ettevõtjatega ning üldiselt eksportida meie tipptasemel e-teenuseid. Pandeemia saabudes ei olnud lennupiirangute tõttu enam teenusel eesmärki ning olem ausad, kogu struktuur tuli kohandada olukorraga maailmaga.
Disainisprinti oli kaasatud EASi väga paljude üksuste esindajad, et oleks võimalikult kirju seltskond alates klienditoest kuni turunduse ja müügini. Kirju seltskond võrdub tavaliselt väga palju erinevaid lähenemisi, eks? Meie jaoks oli huvitav, et osalejate vahel taoline koostöö oli varem täielikult puudunud, seega oli nüüd huvitav jälgida, kuidas värsked ideed kooruma hakkasid. Kindlasti mängis rolli ka see, et kõik osalejad olid oma kalendrid vabastanud kõikidest muudest tegemistest, toimetustest ning olid ainult disainisprindi ja ühise eesmärgi päralt.
PROBLEEM:
Luua E-Eesti Esitluskeskusele EASi koduleheküljele virtuaalne väikevend, mis oleks prototüüp uuele äriprogrammile. Tähtsad olid märksõnad kasutajasõbralikus, lihtne navigatsioon ning pakutavate teenuste selge ülevaade.
Esmaselt oli eesmärk ka prototüüpi kohe testida, aga kuna eriolukorra tõttu oli igasugune kontakt keelatud, toimus tegevus üle videosilla.
EESMÄRK:
Kogu tiim lootis, et Google disainsprindi lõpuks oleks täidetud 9 eesmärki, mis asendaksid E-Eesti Esitluskeskuse ülesandeid.
1. Oleks võimalikult ligilähedane praegusele programmile;
2. Järgiks delegatsiooni kvaliteeti, et e-eksport oleks kindlates kätes;
3. Äriprogrammide kontseptsioon, millega EAS oleks 100% rahul;
4. Mis oleks konkureeriv tänases maailmas ning oleks väärtuslik veebiseminaride
maastikul;
5. Vähene pingutus suure tulemiga, samas mitte alla anda kvaliteedis;
6. Õppida sprindist kui loovast protsessist;
7. Tekiks sujuv protsess äriprogrammide teenusele, millega saaks jätkada kõike
olemasolevat;
8. Lähenedes teise nurga alt aga sama hea tasemega;
9. Et oleks midagi ägedat ja vahvat loodud.
KULG: Nelja päeva jooksul, millest kaks esimest olid töötoad, sõnastati selgelt eesmärk ja hakati otsima lahendusi, mis võiks just EASile sobida. Mängu toodi ka kujutletav näidisklienditüüp - sakslasest proua Helga, kes soovib tulla oma kolleegidega Saksamaa riigiametist Eestisse visiidile, et näha meie võimekust IT-riigina. Tema sooviks oleks kaljukindel programm, mis jätaks kaasnõunikele kustumatu mälestuse. Disainisprindi jooksul mõeldi järgmiste teemade peale:
1. Kuidas oleks võimalik jagada näidisprogrammi? 2. Kuidas oleksid fookuses äriprogrammid, koos selge sisuga? 3. Kuidas oleks head kokkuvõtted käsitletavatest teemadest? 4. Kuidas tunneksid potetsiaalsed kliendid ära teemad, mis neid huvitada võiks? 5. Kuidas olla kindel, et klient saab kogu info, ilma meiega ühendust võtmata?
Kõikidele nendele küsimustele vastuseid otsides peeti meeles piiratud eelarvet, kuid graafikus püsimist. Samuti üritati välja mõelda seda “maasikat”, mis klienti kindlasti huvitama paneks, ilma e-mailide edasi-tagasi põrgatamiseta. Peale klienditeekonna kaardistamist, esmaste ideed visandamist, kontseptsioonid valimist oli esimene realistlik prototüüp valmis.
TULEMUS: 1. EASil on dokumenteeritud eelanalüüs; 2. Spetsiifiline pikaaegne eesmärk, mis sisaldab edumõõdikuid, et eesmärgi suunas ühiselt sammuda; 3. Varasalves soovituslikud järgmised sammud, mis põhinevad pingutus/mõju kaardistusel; 4. Realistliku idee prototüüp Eesti e-ekspordi suurendamise kontseptsioonile, mis on testitud lõppkasutajate peal; 5. Põhjalikum raport koos disainisprindi leidude ja soovitustega.
6. Kahe kuu jooksul programmeeriti disainisprindi tulemuse põhjal uus virtuaalsete custom programmide kontseptsioon mida saab näha siit.
KOKKUVÕTE: Kui esmased juhtnöörid on kätte antud, tuleb vaid tegutseda edasi. EASi poolt oli lisaks veel kommentaariks see, et tegelikult on võimalik disainisprinti kui tehnikat laiendada ükskõik millisele probleemile või eluvaldkonnale. Jääme põnevusega ootama järgmisi väljakutseid ja kindlasti jagame seda ka teiega!
E-Eesti esituskeskuse Google disainisprindi case study saab alla laadida siit.
Kuula lisaks ka "Kasvuminutid" podcasti kus räägitakse lähemalt kuidas Google disainisprindiga E-Eesti kontseptsioon loodi ja miks on oluline teha kliendiintervjuusid ning lõppkasutajatega tesimisi.
Kasvuminutid podcast on lisaks kuulatav ka Spotify, Apple, Google podcast rakendustes ja Youtubes: