Digitoodete ja -teenuste arendamisel pannakse tihti nende turuletoomise hetkele ülikõrged ootused. Uue toote esmakohtumine tarbijaga on suursündmus, milleks valmistutakse varakult ja suuremahuliselt. See peaks olema ettevõtte jaoks pöördeline hetk, mil edu võti lukuaugus oma esimese pöörde teeb. Vähemalt niimoodi seda tavaliselt reklaamitakse - nii klientidele, tiimiliikmetele, kui ka ettevõtte rahastajatele.
Vahel aga juhtub nii, et see pidulik hetk ei annagi ootuspäraseid tulemusi. Ebaõnnestunud tootekäivitus on ettevõtte jaoks loomulikult hea võimalus õppida, kohaneda ning toodet täiustada. Ent avapaugu läbikukkumine on üks väga kulukas ning tihtipeale ka parajalt ebameeldiv õppemeetod.
Kui esmased müügitulemused on prognoositust oluliselt madalamad, kasutajate huvi olematu, klienditugi küsimuste ja kaebustega ülekoormatud, ning järjekindlalt laekuvad negatiivsed arvustused… Siis võib teha ainult ühe järelduse: selle toote või teenuse turule toomine ei ole esimese hooga väga hästi õnnestunud.
Aga miks on toote turuletoomisel oluline kohe esimesel katsel õnnestuda?
Tootearendus on kallis
Ebaõnnestunud tootega avalikkuse ette tulek toob endaga kaasa päris suure rahalise kahju. Eelnevalt teostatud turu-uuringud, tootearendus, ning erinevad turundustegevused on ettevõttelt nõudnud mahukaid investeeringuid. Ühe digitoote turuletoomisele eelnevad kulud võivad ulatuda tuhandetest miljoniteni! Ja kui valminud toode ei vasta turu ootustele.. siis on vaja teha veel lisainvesteeringuid teenuse ümbertegemiseks või toote tagasikutsumiseks. Või kogu kulu korstnasse kirjutada ja alustada puhtalt lehelt.
Ettevõtte maine on hindamatu
Digitaalsetes kanalites levib sõna kiiresti, ning uue ja huvitava toote puhul jõuavad negatiivsed arvustused ning sotsiaalmeediapostitused väga kiirelt laia publiku ette. Sellisel moel avalikkuse silmis kaotatud usaldust on uskumatult raske taastada.
Ebameeldiv esmakogemus uue tootega mõjutab ka suhtumist sama firma teistesse toodetesse ning muudab kogu ettevõtte kuvandit. Innovaatori asemel võidakse nüüd näha läbikukkujat. See peletab eemale nii potentsiaalseid partnereid ja investoreid, kui ka tipptasemel tööotsijaid.
Ebaõnnestumine pärsib innovatsiooni
Ebaõnnestunud toode mõjutab otseselt ka tootega töötanud tiimi õhkkonda. Saadud halb kogemus võib tiimiliikmed edaspidi muuta riskikartlikuks. Selline liigne ettevaatlikkus kammitsebki loovust, ning võib edaspidi takistada julgete uute ideede sündi ja teostamist.
Enneta ebaõnnestumist disainmõtlemise abil
Disainisprint on neljapäevane koostööformaat, mille on välja töötanud Google tütarfirma Google Ventures. Toote- ja teenusedisaini tiimide jaoks aitab see uus disainmõtlemise protsess tuvastada probleeme ja turu vajadusi varakult, enne päris tootearenduse algust. Nii kahaneb tõenäosus turule tuua midagi sellist, mis ei vasta tarbija nõudmistele ja ootustele.
Varajane turu valideerimine
Üks disainisprindi lahutamatu osa on alati idee kontrollimine päris sihtgrupi peal. Juba prototüübi faasis on võimalik kindlaks teha, kas toote vastu on tõeline vajadus ja huvi. See laseb vältida märkimisväärseid investeeringuid, mis oleksid muidu vajalikud toote lõplikuks arendamiseks ja turundamiseks. Prototüübi faasis kinnituse saanud lõppkasutaja vajadused annavad meelerahu, et arendatav toode ei valmista neile pärast turule jõudmist pettumust.
Tõhus ja kasutajakeskne arendus
Disainisprint aitab tähelepanu koondada lõppkasutajale. Kui kogu tiimil on varakult ühtne ja selge visioon sellest, mida klient või kasutaja tegelikult vajab, ei kulu väärtuslikud töötunnid mujale, kui ainult kõige olulisematele arendustegevustele. Kasutajakeskne lähenemine annab kogu tiimile südamerahu, et turulemineku jaoks loodav toode tõesti vastab sealsete klientide vajadustele ja eelistustele.
Varajane probleemituvastus
Tehniline tootearendus võib kesta kuid (või isegi aastaid), ent selle käigus ei pruugi ilmneda kasutajamugavuse või tootetehnoloogiaga seotud probleemid. Toote kasutaja jaoks on nendes valdkondades ilmnevad probleemid aga esmased ja kõige kriitilisemad. Disainisprint võimaldab ühtlustada tiimi ideesid ning luua prototüübi ja teha kasutajateste varakult enne mahukaid arendustegevusi, ning seeläbi avastada sellised murekohad enne, kui nende likvideerimine muutub ebamugavaks ja kulukaks.
Fokusseeritud funktsionaalsus
Erinevate abifunktsioonide lisamine on tootearenduses kõige tavalisem ootamatute lisakulude allikas. Tihtipeale lükkub ka turuletulemise ajagraafik nimelt lisafunktsioonide arenduse tõttu. Disainisprint tuvastab kasutaja jaoks olulised probleemid juba tootearenduse algfaasis, ja suunab arendustiimi tähelepanu sihtgrupi põhivajaduste rahuldamisele.
Kas disainisprint sobib minu ettevõttele?
Futurist on disainisprintide läbiviimise ekspert. Aitame igapäevaselt disainitiime, kes valmistavad ette oma digitoodete turuletulemist. Loe lähemalt disainisprintidest siin lingil.
Võta meiega ühendust emailil andres@futurist.ee või broneeri tasuta 1:1 coaching videokõne siin lingil ja arutame koos, kuidas sinu uus toode disainisprindi abiga kohe naelapea pihta tabab.