top of page
Andres Kostiv

Kuidas disainida mobiilne ostupult - Partnerkaadi äpi saamislugu





Mõni nädal tagasi tuli Kaubamaja Grupp välja Partnerkaardi mobiilirakendusega, mida vaid kahe kuuga hakkas kasutama üle 75 000 tuhande kasutaja. Partnerkaardi rakendus koondab kokku kõik üheks mugavaks ostukogemuseks vajaliku, täites nii tavalise Partnerkaardi funktsioone, aga töötab lisaks ka ostupuldi ja maksevahendina. Samuti saab seal mugavalt esitada Partnerkaarti ja hallata oma ostutšekke, püsikliendipakkumisi ja personaalseid soodustusi.


Futuristi koostöö Partnerkaardiga sai alguse 2021. aasta kevadel, kui Kaubamaja Grupp otsis endale partnerit, kes aitaks välja töötada Partnerkaardi äpi prototüübi, ehk luua kõige lihtsam, mugavam ja intuitiivsem ostukogemus kliendile, kes eelistab kasutada mobiilirakendust. Järgnevalt jagan UX disaineri ja Google disainisprindi läbiviija vaates, mis teekond sai läbitud, et vaid kuu ajaga eduka lõpptulemuseni jõuda.



Mobile view pictures visible
Partnerkaardi uut mobiilirakendust saab kasutada Partnerkaardi, ostupuldi ja rahakotina. UI/UX prototüübi disain Andres Kostiv ja Indrek Uri ning disainer Oliver Oberg, 2ood

Metoodika, mis sobitus kliendi visiooni ja ajaraamiga

Kui laias laastus võib äpiarenduse strateegia jagada kaheks - kas valida kiirem tee ja teha läbi täismahus neljapäevane Google disainisprint, mille tulemuseks on lõppkasutajate peal testitud uue äpi prototüüp mis on äpi sisendiks programmeerimisele. Või siis võtta ette rahulikum teenusedisaini ja UX/UI disaini protsess, mis võib võtta aega keskmiselt neli kuud, et sarnaselt soovitud prototüübini jõuda. Arutades erinevaid variante kliendiga jõudsime aga komboni, kus läbitud said kõik Google disainisprindi etapid, lihtsalt tavapärase järjestikuse nelja päevaga viisime selle läbi paari nädala jooksul. See andis kliendile rohkem paindlikkust kaasata äriliselt strateegilise rakenduse arendusse kõik vajalikud osalised oma juhtgrupist, mis disainisprindi nelja intensiivse päeva jooksul oleks olnud oluliselt keerulisem, kuid tagada siiski ka arenduse kiirus.


Lõppkasutajate vaatlused ja intervjuud

Esimese sammuna alustasime tänaste lõppkasutajate vaatluste ja intervjuudega. Vaatlesime poodides, kuidas kliendid täna ostupulti kasutavad, mis neile selle puhul meeldib ja mis võiks veel parem olla. Saades sealt olulist sisendit, mida võiks äppi disaini üle tuua. Viisime läbi ka mitmeid intervjuusid lõppkasutajatega, et konkreetsemad persoonad (äpi arenduses kasutatavad fiktiivsed tegelaskujud, kes esindavad sinu peamist lõppkasutajate gruppi) ja nende kasutuslood ning vajadused paremini paika saada.


Üheks oluliseks eesmärgiks uue rakenduse loomisel, oli luua kliendi jaoks võimalikult mugav ja intuitiivne ostukogemus äpiga toodete skaneerimisel. Klientide vaatlemine poes andis väärtuslikku infot nende tänasest ostukogemust, kuidas nad skaneerimispulti koos ostukottide, kärude või korvidega kasutavad. Näiteks saime teada, et kasutajale on oluline tekstisuurus ekraanil, et telefoni saaks vaadata kaugemalt, kui kott või korv on parajasti käevangus ja pole mugav telefoni nina alla tõsta. Vaatluste tulemuseks oli kokkuvõttev analüüs, mille põhjal saime omakorda täiendada kasutuslugusid ja täpsustada persoonade vajadusi.

User are using scanner and mobile phone in shopping mall
Partnerkaardi prototüüpe testiti erinevas vanuses nii noorte kui ka vanemate lõppkasutajate peal.

Inspiratsiooni demod ja esmaste visandite loomine

Järgmiseks oluliseks sammuks oli saada inspiratsiooni sellest, mis mujal maailmas toimub ning mis on head näited, millest ideid võtta ja mida veel paremini teha saaks. Tiim tegi läbi põhjaliku analüüsi ostuäppide maailmas, vaadates millised on trendid ja suunad ja kasutajate ootused. Seejärel tuldi kokku ja sarnaselt Google disainisprindi protsessi teisele päevale sai igaüks visandada (pastaka ja paberiga) oma ideaalse visiooni, milline uus mobiilirakendus nende nägemuses välja võiks näha. Seejärel esitles igaüks oma lahendust, toimus hääletus, kus valiti lemmikud ning lõpuks pandi kokku parimad palad ühendkontseptsiooniks, mille põhjal hakkasime looma esmaseid prototüübivaateid.

“Google disainisprint annab hea võimaluse meeskonnale lühikese ajaga visualiseerida oma ideed, argumenteerides sõeluda neist välja parimad ning testida neid ka lõppkasutajate peal. Iga meeskonna liige tunneb disainisprindi käigus, et ta on protsessi 100% kaastatud, tema ettepanekuid on kuulda võetud ja lõpptulemuseni on jõutud ühiselt”, sõnas Partnerkaardi arendusjuht René Paats.


Kuna Kaubamaja oli varasemalt teinud läbi ka neljapäevase järjestikuse disainisprindi ühele teisele tootele, siis oli sarnane metoodika neile juba hästi tuttav. Kel huvi rohkem teada saada, millal ja milleks Google disainisprinti kasutada, siis kirjutasin sellest pikemalt ühes varasemas loos.


Different muckups of app
Kõik osalejad said luua oma visiooni uuest rakendusest, millest võeti parimad palad ja loodi ühendkontseptsioon.

Prototüübi loomine ja UX/UI disain

Ühendkonseptsiooni järgselt hakkasime disainima esmast prototüübiga ning täiendama kasutuslugusid, et valmistuda ette lõppkasutajate testimiseks. Kasutajaliidese disaini kesksel kohal oli pakkuda kliendile ka võimalikult sujuvat üleminekut füüsilise puldi kasutamiselt mobiilirakendusega toodete skaneerimisele ning teha selle kasutus võimalikult intuitiivseks. Samuti oli disainis olulisel kohal ka sujuv rakendusega liitumine, pakkudes võimalikult mugavat Smart IDga registreerimist ja pangakaartide lisamist maksevahendiks. Prototüübi UX/UI disainis keskendusime ka kontrastide kesksele disainilahendusele ning et rakendust saaks kasutada ka telefoni vöökõrgusel hoides.


Lõppkasutajate peal testimine ja lõplik prototüüp

Partnerkaardi mobiilirakenduse esmast prototüüpi testiti erinevas vanuses, nii noorte kui vanemate kasutajate peal, saades väärtuslikku tagasisidet, mida parendada uute prototüübivaadete disaini ja kasutuslugude juures. Kasutajatele oli väga oluline oli mugav liikumine skänneri ja ostetud asjade nimekirja vahel. Näites oli üheks huvitavaks väljakutseks luua disain, mis balansseeriks äpi kasutamist, nii füüsilise ostupuldi võtmiseks kui ka mobiilirakenduse kasutamist ostupuldina. Tulemuseks oli balansseeritud disain ja fookus kasutusmugavusele. Testimise tagasiside tulemusel täiendati prototüüpi ning sellest sai sisend UI/UX disainerile. Lõplik disain valmis Oliver Obergi poolt ettevõttest Kaks ood OÜ ning koostöös arendaja Datanor OÜ’ga sai äpp arenduse käigus oma praeguse visuaalse ilme.


Partnerkaardi rakendust kasutab täna juba üle 75 000 eestimaalase, äppi saab alla laadida Google Playst või iOS App Store’ist. Rakendust saab kasutada Kaubamajas, Selveris, Selver ABC poodides, Delice'is, I.L.U. ja L`occitane kauplustes.

bottom of page